maandag 8 augustus 2011

tweede acht minuten deel 2

van 12 naar 16 minuten:

de volgenden dag
ik ben op tijd opgestaan, tande gepoetst
ik ga die nadia van hoof oppikken
ik moet zeggen,
zij ziet er wel héél goed uit,
dus inderdaad, eigenlijk heb ik al bijna spijt
dat ik heb moeten beloven
dat ik haar niet zou beginnen te kussen onderweg,
nu zij wijst mij haren auto aan, een chique gele mercedes
zij stapt in en wij vlammen er vandoor,
ik rijd heel den tijd honderd twintig kilometer per uur,
zelfs in de bochten
dus dat gaat vooruit,
soms vliegde uit de bochten maar dan gaat da nog rapper want dan
pakte vanzelf een binnenweg,
en inderdaad
ineens
stopt het met regenen
want
ineens 
zijn wij niet meer in belgië
maar wel
steken wij de grens over naar frankrijk
wij zijn in frankrijk
en dat is gezellig
overal langs de weg staan er bomen, cypressen,
na nog eens honderd kilometers
begint het zelfs heel warm te worden
en hoorde krekels langs de weg,
we zijn niet meer thuis, we zijn op reis,
maar dan
gebeurt het
we zijn twee dagen aan het rijden,
we zijn er bijna
dat is een dorpke dat heet bagnolle
helemaal in het uiterste zuiden van frankrijk
die nadia wijst mij de weg
maar gelijk dak zeg dan gebeur het,
en ineens zien wij
het wordt al donker buiten, het is avond geworre,
en ineens zien aan de zijkant van een kromme weg
een lifter
en wat is aan het doen
die aan het liften, normaal
daaraan da je kunt zien dat da een lifter Is
of er zijn ook lifters die thuis aantafel een gazet zitten lezen
da zijn ook wel lifters 
maar daar kunde da ni aan zien.
maar deze sta met zijnen duim zo
om te zeggen pak mij mee.
ik vind dat nogal een eigenaardig griezelig figuur
lang en smal en mager, precies zeven weken ni meer gegeten, en van die scheve ogen
ik heb zelf ook scheef ogen maar van mn eigen zien ik da ni,
voor mij is da precies of gijlie hebt allemaal een scheve kop,
dus ik wil rap doorrijden, wegzijn
maar ja het is den auto van die nadia
en die nadia zegt kom we pakken die mee
zij is den baas
dus voila wij stoppen langs de kant van de weg
en wij pakken die mee...
trouwens een gast die ook ongelooflijk stonk...
als die instapte da was precies 
of dr kwam een viswinkel naar binnen
maar dan gene winkel met gezonde vis
maar precies een viswinkel waarda ze alleen maar
rotte vis verkopen,
daarom dat die vis nog rotter wordt en nog harder begint te stinken
want rotte vis daar geeft niemand geld aan.
en met tegenzin rijd ik nog wa voort
die gast zit op de achterbank
en die geraakt zo wat aan de klap
met mijn vriendin.
zo van hoe oud zijde gij hoeveel verdienen uw ouders, hebde gij een job
of gade gij nog naar school
op een moment vraagt die gast waar gaan jullie eigenlijk henen
en mijn vriendin die nadia die zegt zo
wij gaan twee weken logeren, hier vlakbij,
in een boerderij in een bossen bagnolle
een boerderij die heet le couchon noir
het zwarte varken wil da zeggen
couchon wil zeggen varken
noir wil zeggen zwart
dus het zwarte varken
een varken da zich eigen al lang ni meer gewassen heeft.
ineens zegt die lifter
ik zou willen da ge ogenblikkelijk stopt 
en da ge mij dr hier uit laat
dat laat ik geen twee keer zeggen
want ik wil van die vent vanaf
dus direct gana ik naar de zijkant
en ik zwier die zijn deur open.
maar die nadia die snapt da ni
en dien zegt waarom dan?
waarom wilde gij nu persé ineens uitstappen
gij waart toch blij da ge een lift van ons kreeg?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten