maandag 8 augustus 2011

tweede acht minuten

dus goed, wij spreken af:
morgenvroeg, dus direct de volgenden dag al, een zaterdag,
om half zeven smorgens, kom ik met de bus
naar mijn vriendin, 
en vanaf daar zou ik samen met haar, in een beweging,
naar zuid-frankrijk rijden -
da's 1200 kilometer, da's as ge een beetje geluk hebt
als ge ni teveel file hebt twaalf uur rijden -
ik zeg trouwens
wat gaan wij daar eigenlijk doen,
gaan wij op hotel, of gaan wij toch niet naar een camping
want ik kan niet tegen van die luchtmatrassen, moet ik zeggen...
's avonds als ge op zo'ne luchtmatras ga liggen
dan is da van; mmm, dat ligt lekker zacht, precies een luchtkussen,
ge valt vanzelf in slaap terwijl ge van een kudde schapen droomt
die met een luchtballen door een plas melk zweven,
maar tegen da ge wakker wordt is zo'ne luchtmatras helemaal plat geworden
en voelde da ge eigenlijk op een hoop
kasseien en bakstenen ligt, da's niks voor mij;
d'r zijn misschien waaschijnlijk mensen die grààg op een steen liggen,
ik heb liever een zachte matras met een zacht slaapkussen
dus hoe zit dat? wa gaan we doen?
nee zegt ze, we gaan in zuid-frankrijk
overnachten in een boerderij.
ik zeg naar een boerderij???
we gaan daar toch geen beesten kweken?
we gaan daar toch geen patatten rooien?
maar dat is zoiets, tegenwoordig is da in de mode
op reis gaan naar een boerderij, bij een boer,
waar da daar dan goedkoop geitenkaas kunt krijgen
ge kunt daar dan inderdaad helpen
de beesten eten te geven en alles da ge wilt,
precies gelijk as vroeger
-ik heb daar éigenlijk geen goesting in
maar ja, het is nu eenmaal een cadeau
ik moet zelf niks betalen
en ik zijn er is tussenuit dus okay
wij gaan naar een boerderij in zuid-frankrijk.
okay das afgesproken, en ik zal rijden.

nu amper heb ik ingelegd,
ik wil televisie zien en vroeg gaan slapen, dak lekker fris ben morgen,
of ineens direct ga mijnen telefoon opnief af:
ik denk hopelijk toch niet mijnen baas, van op het werk, dak morgen
toch moet komen gaan werken
maar nee het is direct opnief al miojn vriendin
opnief die nadia van hoof.
voor wa belt die mij opnief, gaat het ni door?
om te zeggen: vitalski, we moeten da op voorhand
duidelijk afspreken:
we gaan samen op reis
als goei vrienden;
maar da wil ni zeggen
dat wij vanaf nu ook ineens een koppel zouden zijn.
ik zeg, da snap ik. wij zijn koppel.
ze zegt: ik wil ni dat je mij ineens ga beginnen aan te raken,
ik wil ook ni met u in hetzelfde bed liggen,
en ik wil zeker ook ni da ge mij ga beginnen kussen en knuffelen en zo
we zijn gewoon vrienden, geen koppel,
-ik zeg: ik was ook helemaal ni van plan om u te gaan kussen of  knuffelen
ik wil ook alleen maar op reis efkens. meer ni.
dus okay dat is afgesproken,
we zijn vrienden, we zijn geen koppel.
das afgesproken en we leggen terug in.
om eerlijk te zijn, vrouwen kunnen soms wel een stukske zagen...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten